Recht over onze school bevindt zich "BKO Kriebel krabbel" of de buitenschoolse kinderopvang.
Dit opvanginitiatief wordt door de gemeente georganiseerd.
Er word heel goed samengewerkt tussen het schoolteam en de mensen van de opvang.
Je kan in de opvang terecht van 7 uur 's morgens tot 18.30 uur 's avonds. De kinderen worden na de ochtendopvang door de begeleiders naar school gebracht en na schooltijd ook weer opgehaald.
Na een éénmalige inschrijving, kunnen ouders van deze opvang gebruik maken zoals het hen uitkomt.
Het is een plaats waar de kinderen heel graag vertoeven.
Gedurende hun schoolloopbaan in onze TABORschool gaan de leerlingen 3 maal op openluchtklas.
Hiermee bedoelen we een meerdaags verblijf op een locatie om er te leren en te genieten.
Zo organiseren we :
Boerderijklassen in "Het Bakkershof" te Makkegem voor 2de en 3de leerjaar.
techniek- en geschiedenisklassen in "'t Oud Klooster" te Dikkele voor het 4de en 5de leerjaar.
Vredesklassen in "De iep" te Ieper voor het 6de leerjaar.
Onze 7 woorden leren ons hoe belangrijk we dit vinden:
SAMEN: we streven naar verbondenheid en samenwerking.
ZORGZAAM: tijdens deze activiteiten leren we de kinderen beter kennen, begrijpen we hen beter en kunnen hen beter begeleiden?.
KWALITEIT: We creëren hier de ideale mix van prestatie en plezier. We leren bovendien wat zinvol en toepasbaar is.
WELBEVINDEN: Deze activiteiten zorgen voor extra motivatie. Dit is de motor van het leren!
RESPECT: Op openluchtklas leren we respect op te brengen voor alles rondom ons.
TALENT: Door de variatie aan activiteiten en werkvormen, kunnen alle kinderen hun talenten ontwikkelen en op het spoor komen.
PROCES: Alle leren is een "proces". In het bijzonder de groei naar zelfstandigheid. Gedurende de openluchtklas krijgen we extra kansen om aan dit proces te werken.
Elders op deze site staat te lezen dat we staan voor een "totale" ontwikkeling van het kind.
Dit wil zeggen dat we niet alleen het hoofd willen ontwikkelen, maar ook het hart (emotioneel) en de handen (motorisch).
TALENT
Onze nadruk op de "muzische" ontwikkeling onderstreept dit.
"Muzisch" is zoals een bril die we opzetten die ons de wereld van de verbeelding en het kunstzinnige opent.
Het is een plaats waar het hoofd, het hart en de handen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Onze kinderen voelen zich hier helemaal thuis in.
WELBEVINDEN
Op onze school nodigen we leerlingen uit om de muzische en kunstzinnige werkelijkheid ervaren, te beleven en ervan te genieten.
Dat genieten is essentieel omdat daarin de goesting ontstaat om zelf tot expressie te komen.
PROCES
Binnen ons aanbod aan muzische ontwikkeling zetten we in op een brede en gevarieerde initiatie in vijf muzische domeinen: 'woord', ‘beeld’, ‘muziek’, ‘dans’ en ‘drama’.
Deze zijn altijd geïntegreerd en thematisch verbonden met elkaar.
Om onze muzische houding en ons muzisch aanbod te versterken, werken we samen met een "muzo-coach".
Deze persoon - die overigens ook zelf kunstenares is - stroomlijnt het aanbod doorheen de lagere school. De activiteiten worden klasdoorbrekend georganiseeerd.
KWALITEIT
We vieren graag feest op school en we pakken dit ook muzisch aan. We denken daarbij aan Carnaval, Kerstmis, de vastenacties, jaar- en maandopeners, enz.
Hierbij streven wij in het bijzonder ook de verbondenheid en de samenwerking na tussen alle schoolparticipanten